Sinterklaas met de Franse slag




Wonend op het Noord-Franse platteland met m'n Frans(e)man.....

als enigste, bijna krampachtig, vasthoudend aan het meest gezellige Nederlandse volksfeest ooit......

is het zeker niet eenvoudig om deze lieve man, zonder het Nederlandse volk om me heen, levend te houden..... 
De Franse Kerstman is te nadrukkelijk aanwezig.

Ik probeer het hier, buitenshuis, aan m'n Franse entourage uit te leggen:

de intocht, het schoen zetten, de pakjesavond, de surprises en gedichten,
en ja, zelfs een dagelijks Sinterklaasjournaal op de landelijke televisie....
Je ziet ze een beetje onbegrijpend kijken. Ze vinden het wel grappig, verrassend en misschien zelfs wel een beetje heel erg raar. Maar ze zijn er niet mee opgegroeid zoals ik dus missen ze het gevoel dat ik wel heb, de fijne herinneringen .....
En dat kan ik ze ook niet kwalijk nemen.

Hier in huis heb ik, met de jaren, het krampachtige (gelukkig) kunnen laten varen. 
Het geforceerde dat zich uitte in Sinterklaas cd's grijs draaien, verplicht de intocht kijken, Sinterklaas-dvd's kijken, stipt het Sinterklaasjournaal volgen......... en ga zo maar door. Tot het je de ...... weer uit kwam.
Vermoeiend voor de Nederlandse- beetje-doorgedraaide-organisatrice en zeker ook voor haar medebewoners ;-)

Het hoeft niet perse zo te gaan zoals het vroeger ging of zoals het daar bij jullie gaat......

We doen het gewoon met de Franse slag, op onze eigen manier.
Vorige week hadden we zin om pepernoten te bakken en dat hebben we dan ook gedaan. Pepernoten met een Franse-koekkruiden-smaak zijn ook 
best erg lekker :-) 
Ik denk dat we op zaterdag 2 december één keer de schoen gaan zetten, zodat we op zondag 3 december ieder een Frans gedichtje en klein kadootje in de schoen zullen vinden. Op zondag zijn we in ieder geval thuis......

Ook kijken we als het uitkomt een keer het Sinterklaasjournaal.
De Sinterklaasliedjes onthouden ze niet (meer) maar de intro-zin van "Het Sinterklaasjournaal met Die-wer-tje Blok" ligt blijkbaar gemakkelijk in het Franse gehoor en zal ze hun leven lang bijblijven volgens mij...........

* De slinger op de foto kocht ik in de webshop van Jeanette van de blog
 Hip en kleurigZoals ze het zelf zo mooi omschrijft: "mooi gewoon - gewoon mooi"!

Comments

  1. Elk land zijn traditie,hè. Hier in Vlaanderen vieren wij dat ook heel anders dan in Nederland.

    ReplyDelete
  2. Wat een heerlijk geschreven stuk. En ik denk herkenbaar voor velen die nu een ander thuisland dan Nederland hebben.
    Oh wat heb je dat lief en mooi gezegd, dank je wel.

    ReplyDelete
  3. Inmiddels is de goedheiligman hier helemaal uit het huis verdwenen (hoewel, er staat een playmobil variant voor het raam en mijn vader zal 3 dagen in statig rood de straat op gaan ;) maar ik zou graag nog even terug gaan naar de tijd dat ik vol verwarring de pepernoten van boven zag komen terwijl daar toch echt niemand was. (Zo knap hoe mijn moeder dat klaarspeelde) en blij zijn met mijn kadootjes te kunnen uitpakken ondanks dat de sint op het werk van mijn vader toch wat ondeugden van het afgelopen jaar had genoemd.

    ReplyDelete
  4. Ja, dat moet wel niet makkelijk zijn voor je. Maar de herinnerigen blijven voor altijd! En de Franse slag is daarom ook niet slecht :-)

    ReplyDelete
  5. Sinterklaas met de Franse slag, een mooiere combinatie kan ik mij niet voorstellen! Al het goede meenemen en kijken hoe het uitpakt. Mijn ervaring is dat Fransen alles wat anders is nogal kritisch bekijken, dus mijn respect heb je. En wat is het leuk hè, om bij een blogvriendin iets te kopen. Dan geef je een compliment en je krijgt er iets moois voor. Ik wens jullie veel om van te genieten de komende weken, X

    ReplyDelete
  6. Geweldig! Ik hou wel van die Franse slag.
    En dank je wel voor je fantastische kaart! Een mooiere ga ik niet krijgen dit jaar. XXX

    ReplyDelete
  7. Ik begrijp mijn Franse buren weleens uit te leggen wat de Elfstedentocht betekent voor Nederland. Vergeet het maar, ze begrijpen het niet.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts